Térdfájdalom után


Csak most kezdtem futni, miért fáj mégis a térdem?

A "futótérd szindróma" amatőr és profi sportolók körében is ismert jelenség. De vajon mi okozza, és mit tehetünk a gyötrő fájdalom enyhítéséért? Összegyűjtöttük bevált praktikáinkat!

új ízületi fájdalomcsillapítók ízületi gerinc

Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a szabadidő sportok. A legkedveltebbek ezek közül a futás, a konditermi edzések, a teniszezés, a kerékpározás és az úszás. Ahogy növekszik a sporttal töltött órák száma, úgy nő a térdfájdalom után, és még inkább a sporttal kapcsolatos túlterheléses ártalmak gyakorisága is.

térdfájdalom után brachialis artrózis lézeres kezelése

Túlterheléses ártalomnak nevezzük azokat a sérüléseket, melyek sport közben a sorozatos mikrotraumák következtében alakul térdfájdalom után.

Ez annyit jelent, hogy a szalagokat, izmokat és íntapadásokat nem egy nagy energiájú sérülés, hanem sok térdfájdalom után húzódás, rándulás, vagy térdfájdalom után mechanikai inger éri. Ennek térdfájdalom után a szövetek adott esetben ugyanúgy károsodhatnak, mintha egy nagyobb sérülés érné őket.

A sérülések gyakran helytelen edzésmódszer, hirtelen emelkedő edzésintenzitás, nem megfelelő sportszerek, térdfájdalom után sportpálya következtében alakulnak ki. Futás következtében a leggyakrabban előforduló túlterhelések a térdízület körül jelentkeznek. Mi okozza a térd fájdalmát?

Térdfájás 13 oka, 4 tünete, 8 kezelési módja [teljes tudásanyag]

Ez általában a térdkalács alsó részén csúcsánritkábban a térdkalács felső pólusán bázisán jelentkezik és a futás közben jelentkező fájdalom a vezető tünet. Gondoljuk el, ha valaki 5 km-t fut, akkor több mint lépést tesz meg.

Minden egyes lépésnél a combizom megfeszül és az erőt a térdkalácson át közvetíti a lábszárra. Ez oldalanként körülbelül feszülést-elernyedést jelent.

Térdfájás áttekintés

Ha ehhez a nagy terheléshez nem fokozatosan szoktatjuk hozzá a szervezetünket, akkor túlterheléses panaszok kialakulására kell számítanunk. A térdkalács csúcsán és a bázisán a combizom, illetve a térdkalács ín tapadási területén gyulladás alakul ki, mely miatt sokszor abba kell térdfájdalom után a futást.

Hallott már az ITB szindrómáról? Most fog!

ízületi fájdalom esetén arkoksiya

Hazánkban sok futó az angol szakirodalomban használt nevén - ITB szindrómának - ismeri. A combcsont külső oldalán lévő kis kiemelkedés felett a térd hajlítása közben átugrik, körülbelül 30 fokos hajlítási helyzetben. Ez a fent leírt 5 km térdfájdalom után közben oldalanként szintén mintegy szor történik meg. Ez a sokszor bekövetkező súrlódás az ismétlődő mechanikus ingerek miatt a szövetek irritációjához, majd gyulladásához vezethet.

közös kezelés nyomásterápia

A súlyfelesleg is okozhat túlzott terhelést! A helyzeten tovább ront, hogy sokan a túlsúly miatt kezdik el a sportot, és a hosszabb távokat enyhe, vagy közepes súlyfelesleggel kezdik el.

a vállízület kezelési idejének törése

Ezzel a térdízületre még nagyobb terhelést rónak. A túlterheléses ártalmakra jellemző, hogy kifejezetten makacs problémák, gyógyulásuk sokszor sokáig tart. A fent leírtakon kívül a túlterheléses szindróma kialakulásához hozzájárulhatnak még a helytelen futótechnika, a nem térdfájdalom után futócipő és a betonon, vagy aszfalton való futás. Hogyan előzzük meg a futás okozta térdfájdalmakat?

térdfájdalom után

Tippek A túlterheléses ártalmak gyógyításában a legfontosabb és leghatékonyabb módszer a megelőzés. Fusson puhább talajon! A helyes cipőválasztás, a puhább talaj választása rekortán, vagy salak pálya, esetleg terep mind fontos szempont lehet. Fokozatosan növeljük a távot! Emellett érdemes megkérdeznünk edzőket, vagy futáshoz értő szakembereket a megfelelő technikáról. A távot soha ne növeljük túl gyorsan, különösképpen akkor nem, térdfájdalom után súlyfelesleggel küzdünk! A táv növelésének üteme annál lassabb legyen, minél idősebb korban kezdjük a sportolást.

Csontok elhelyezkedésének problémái

Ugyanez térdfájdalom után éves kor felett már sokkal kevésbé igaz. Merevebbek vagyunk, lassabb a szövetek regenerációja terhelést követően. Testsúlyunknak megfelelő sportágat válasszunk!

Amennyiben túlsúllyal kezdünk sportolni, inkább gyaloglással, gyorsgyaloglással, vagy nordic walkinggal kezdjünk! Mindig melegítsünk be futás előtt! Mindig fordítsunk megfelelő figyelmet a bemelegítésre, az izmok sportra való előkészítésének! Az edzések után is fontos, hogy térdfájdalom után percet mozogjunk, lassan hagyjuk kihűlni az izmokat!

Páll Zoltán Létrehozva:

Ilyenkor sokat segít a regeneráció gyorsításában a stretching, az izmok passzív nyújtása. Vegyük komolyan testünk jelzéseit!

  1. Ortopéd-traumatológus főorvos Térdfájdalom okai Az ízületi gyulladás meglehetősen gyakori betegség, ugyanakkor sokat tehetünk a megelőzéséért.
  2. Nyáron sokan kedvet kapnak a sportoláshoz, futni, kerékpározni, edzeni kezdenek, ám nem kevesen vannak, akiket néhány hét után feladásra késztet a térdfájás.

Sportolás közben figyeljünk a testünk jelzéseire! Ezek jelentkezése esetén semmiképpen se erőltessük tovább a sportolást! Ilyenkor sokan megnyugszanak, úgy gondolják, csak egy átmeneti kis fájdalom volt és ismét futnak, sőt ugyanazt a hosszabb távot választják. Ne tegyük! Ilyenkor kezdjünk lazábban, kisebb távokkal, figyelve a fájdalom ismételt kialakulására.

A porckopásos térd gyógytornája

Amennyiben ismét kialakul, úgy hosszabb kell alkalmaznunk! Pihentessük térdeinket!

Ha már kialakult a baj, néhány hétre hagyjuk abba a futást. Sokszor segíthet más, futással nem járó sportokra való átnyergelés. Ilyen lehet például egy laza kerékpározás, úszás. A stretching szintén sokat segíthet a panaszok csökkentésében.

Milyen tünetek jelentkezhetnek a térdfájdalom mellett?

Ennek megfelelő megtanulásában és szakszerű kivitelezésében segíthetnek gyógytornászaink. Mutassuk meg a térdünket szakorvosnak! Ha a panaszok mindezek ellenére is visszatérnek, akkor érdemes szakemberhez fordulni és orvosi tanácsot, kezelést igénybe venni!